Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Libreto versus divadelní hra s využitím textu Karla Čapka Věc Makropulos
Mudrová, Jitka ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
V diplomové práci jsem se pokusila doložit shodné rysy dramatu a libreta. Využila jsem k tomu text dramatu Věc Makropulos Karla Čapka a text libreta Věc Makropulos Leoše Janáčka. Cílem bylo představit nejen shodné dramatické rysy, ale také specifické postupy libretistické praxe, kterých musel Janáček využít při přepracování Čapkovy hry v operní libreto. Ukázalo se, že dramatické prvky se projevují v libretu především v rovině struktury, libretistické potom v oblastech týkajících se děje, charakterizace postav a vyjádření vztahů mezi postavami. Rozborem byly potvrzeny úvodní hypotézy.
Literature und Music: Woyzeck and Wozzeck.Alban Berg's Musical Adaptation of the drama by Georg Büchner
Stanovská, Tereza ; Haupenthal, Thomas Maria (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
NÁZEV: Literatura a hudba: Woyzeck a Wozzeck. Hudební zpracování dramatu Georga Büchnera Albanem Bergem ABSTRAKT: Tato diplomová práce se zabývá hudebním zpracováním opery Wozzeck skladatele Albana Berga v souvislosti s její literární předlohou. Teoretická část poskytuje přehled nejdůležitějších informací o autorech a vzniku obou děl na základě příslušných zdrojů. Praktická část klade hlavní důraz na operní libreto, přesněji řečeno na podobnosti a odchylky v jeho formální i jazykové struktuře a jejich vliv na obsah a výpověď díla. Dalším předmětem zájmu je hudební řeč a její charakteristické rysy, zejména zacházení s hlasem, instrumentace a motivy v opeře. Pozornost je rovněž věnována výskytu autobiografických prvků a kritice díla. KLÍČOVÁ SLOVA: opera, drama, Woyzeck, Wozzeck, Alban Berg, Karl Emil Franzos, libreto, scény, vypuštění, změna, literární předloha
Stálá expozice Národního Muzea v Lobkovickém paláci
Koplová, Tereza ; Woitschová, Klára (vedoucí práce) ; Jůn, Libor (oponent)
Práce se zabývá tématem Stálá expozice Národního muzea v Lobkovickém paláci. Konkrétně se jedná o druhou část historické expozice, která nesla název Památky národní minulosti a jejímž cílem bylo komplexní shrnutí vývoje českého státu a jeho národa v období od příchodu Slovanů do roku 1848.
Od literatury k opeře: Srovnání výchozích literárních verzí s jejich využitím v žánru operních děl
BICANOVÁ, Lucie
Práce se zabývá komparativní analýzou, v níž na jedné straně stojí původní literární díla (prózy, dramata), jež byla následně využita pro tvorbu libret operních děl. Práce se zaměřuje na operní provedení, jež byla v posledních letech uváděna na scénách Jihočeského divadla, a zároveň na díla tvořící kánon tradice světové opery. Analýza sleduje způsob adaptování původního díla, tj. konverzi díla, které je určeno k tichému čtení, do žánru, který je založen na performativnosti a který mnohem více zdůrazňuje svoji artificiálnost. Práce tedy sleduje konvenční i invenční rysy jak z hlediska původního literárního ztvárnění, tak i z hlediska operní textové "adaptace". Práce se specificky zaměřuje na vztah těchto děl: Victorien Sardou: Tosca a Giacommo Puccini: Tosca; Prosper Mérimée: Carmen a Georges Bizet: Carmen; Pierre - Augustin Caron de Beaumarchais: Figarova svatba a Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba; Antonio García Gutiérrez: Trubadúr a Giuseppe Verdi: Trubadúr; a dále také na díla bez literární předlohy: Giuseppe Verdi: Aida a Antonín Dvořák: Rusalka.
Libreta Lorenza Da Ponte
Špaček, Jan ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem bakalářské práce jsou libreta italského básníka Lorenza da Ponte. Práce se zabývá bio-bibliografickým medailonkem autora, analýzou tří operních libret a charakteristickými rysy da Pontových textů se stručným porovnáním s tvorbou italského libretisty a básníka Pietra Metastasia. Italská libreta jsou rozdělena do tří hlavních kapitol: Le nozze di Figaro, Il dissoluto punito ossia il don Giovanni a Così fan tutte ossia la scuola degli amanti. V jednotlivých částech jsou popsány oddělené analýzy výše zmíněných operních libret. Úvod každé kapitoly charakterizuje konkrétní dílo a okolnosti jeho vzniku. Podrobnější analýza si klade za cíl popsat vystupující postavy a jejich případné proměny v průběhu děje, analyzovat rým ve strofě, identifikovat specifické slovní obraty, metafory a pojmenování. Závěr každé kapitoly je zakončen nejdůležitějšími poznatky a případnými anomáliemi, které v průběhu analýzy byly objeveny a zjištěny.
Literature und Music: Woyzeck and Wozzeck.Alban Berg's Musical Adaptation of the drama by Georg Büchner
Stanovská, Tereza ; Haupenthal, Thomas Maria (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
NÁZEV: Literatura a hudba: Woyzeck a Wozzeck. Hudební zpracování dramatu Georga Büchnera Albanem Bergem ABSTRAKT: Tato diplomová práce se zabývá hudebním zpracováním opery Wozzeck skladatele Albana Berga v souvislosti s její literární předlohou. Teoretická část poskytuje přehled nejdůležitějších informací o autorech a vzniku obou děl na základě příslušných zdrojů. Praktická část klade hlavní důraz na operní libreto, přesněji řečeno na podobnosti a odchylky v jeho formální i jazykové struktuře a jejich vliv na obsah a výpověď díla. Dalším předmětem zájmu je hudební řeč a její charakteristické rysy, zejména zacházení s hlasem, instrumentace a motivy v opeře. Pozornost je rovněž věnována výskytu autobiografických prvků a kritice díla. KLÍČOVÁ SLOVA: opera, drama, Woyzeck, Wozzeck, Alban Berg, Karl Emil Franzos, libreto, scény, vypuštění, změna, literární předloha
The opera performances in Bratislava 1760
Labudová, Jana ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Maňourová, Lucie (oponent)
Bakalárska práca sa zaoberá analýzou troch talianskych operných libriet Il Ciro riconosciuto, Ipermestra a Don Calandrano k operným produkciám v Bratislave roku 1760. Identifikuje autorov hudby a textu, zaoberá sa biografiami členov spoločnosti, ktorí predstavenia odohrali a začleňuje tieto poznatky co celkového kontextu opery v Bratislave a v strednej Európe.
Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Fridricha Händela
Podéšťová, Martina ; Minářová Výborná, Terezie (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Martina Podéšťová, bc práce Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Friedricha Händela Počet znaků (včetně mezer): 87.009 Anotace V úvodu bakalářské práce na téma Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Friedricha Händela je analyzována obecná tendence chápat dílo Mesiáš jako "radostné oratorium", které přináší radostnou zprávu. Proč je často spojováno především s oslavou vánočních svátků. V další kratší kapitole je připomenut Händelův životopis, který je důležitý kvůli zařazení Mesiáše do autorova obsáhlého díla. Libreto oratoria se sestává z úryvků z Písma ze Starého i Nového zákona. Händel si libreto pro zhudebnění vybral proto, že ho nějakým způsobem oslovilo. Kapitola s rozborem jednotlivých částí libreta chce poukázat na to, jak se mesianismus odráží skrze Jennensovo libreto v celkovém zaměření oratoria. Závěr práce shrnuje a hodnotí význam díla, které je celosvětově uznávané a proto je lze s úspěchem plně využít pro pastorační účely. Klíčová slova Mesiáš, oratorium, Händel, teologický vhled, Jennens
Libreto versus divadelní hra s využitím textu Karla Čapka Věc Makropulos
Mudrová, Jitka ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
V diplomové práci jsem se pokusila doložit shodné rysy dramatu a libreta. Využila jsem k tomu text dramatu Věc Makropulos Karla Čapka a text libreta Věc Makropulos Leoše Janáčka. Cílem bylo představit nejen shodné dramatické rysy, ale také specifické postupy libretistické praxe, kterých musel Janáček využít při přepracování Čapkovy hry v operní libreto. Ukázalo se, že dramatické prvky se projevují v libretu především v rovině struktury, libretistické potom v oblastech týkajících se děje, charakterizace postav a vyjádření vztahů mezi postavami. Rozborem byly potvrzeny úvodní hypotézy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.